Γελοιογραφία – Σκίτσο – Κόμιξ

και διδασκαλία της Ιστορίας

 

ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ ΚΑΙ ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ

Η γελοιογραφία, το σκίτσο και το κόμιξ μπορούν να προσφέρουν επιπλέον δυνατότητες κάνοντας το μάθημα της Ιστορίας πιο ελκυστικό. Η γελοιογραφία διαθέτει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που την κάνουν εύληπτη και κατανοητή από μαθητή κάθε ηλικίας, μεταφέρει μηνύματα με λιτό και άμεσο τρόπο, εξάπτει και διεγείρει τη δημιουργική φαντασία. Οι μαθητές ανταποκρίνονται γρήγορα και κατανοούν εύκολα τη γλώσσα της γελοιογραφίας.

Στο είδος αυτό, χρησιμοποιούνται σκόπιμα παραμορφωμένες αναπαραστάσεις του ιστορικού βίου για να σχολιάσουν το κρυμμένο τους νόημα. Υπό αυτή την έννοια λειτουργούν “εικονοκλαστικά”, καθώς αποδομούν μια αρχική εικόνα της ιστορικής πραγματικότητας και την δομούν εκ νέου.

Είναι περισσότερο ελκυστικές λόγω του παιγνιώδους χαρακτήρας τους και έτσι έχουν μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα στη μάθηση από τις εικόνες γιατί διαμεσολαβούν ανάμεσα στην εικονιστική και τη συμβολική αναπαράσταση.

Μπορούν να χρησιμοποιηθούν α) ως εισαγωγή στο μάθημα της Ιστορίας, β) ως τρόπος αξιλόγησης στο τέλος, και γ) μπορούν να παρεμβληθούν σε οποιαδήποτε φάση της διδασκαλίας.

Στοιχεία που πρέπει να λαμβάνονται υπόψη κατά τη χρήση της γελοιογραφίας, του σκίτσου ή του κόμιξ:

  • Σύνδεση με το ιστορικό πλαίσιο (εποχή, πρόσωπα, συγκυρίες, κλπ.),
  • Πηγή / πολιτική ή ιδεολογική τοποθέτης του μέσου όπου δημοσιεύεται η γελοιογραφία,
  • Αιτίες δημοσίευσης,
  • Μελέτη λεζάντας,
  • Σύγκριση με άλλες για το ίδιο θέμα.

Σημαντικός παράγοντας για την κατανόηση της γελοιογραφίας είναι η γνώση της προσωπικότητας των γελοιογράφων.

Στην Ελλάδα η γελοιογραφία έχει ζωή πάνω από 160 χρόνια!  Ο “ομφαλός” , ωστόσο, της παγκόσμιας γελοιογραφίας ήταν το Παρίσι, δημιουργώντας Σχολή στο είδος, εμπνέοντας γελοιογράφους ανά την υφήλιο, φυσικά και στην Ελλάδα. Πρέπει να σημειωθεί ότι η πολιτική γελοιογραφία, που συνδέεται στενά με την ελευθεροτυπία, μπεταλαμπαδεύτηκε από την Ευρώπη στην πρόσφατα απελευθερωμένη Ελλάδα, όπου έγινε δεκτή με μεγάλο ενθουσιασμό από τους Έλληνες. Όμως παρά την τεράστια απήχησή της, μόνο στα τέλη του 20ού αιώνα αναγνωρίστηκε η μεγάλη πνευματική και πολιτιστική αξία της γελοιγραφίας.

Τις πρώτες γελοιογραφίες στην Ελλάδα τις έχουμε από το 1849 με το περιοδικό ΤρακατρούκαΗ ακμή, όμως, της ελληνικής γελοιογραφίας εντοπίζεται στη τελευταία δεκαετία του 19ου αιώνα μέσα από την εργασία του Θέμου Άννινου, του Δημήτρη Γαλάνη και του Βλάση Γαβριηλίδη. Ιδρυτής της ελληνικής πολιτικής γελοιογραφίας θεωρείται ο Στέφανος Ξένος, οι γελοιγραφίες του οποίου διαπνέονται από έντονα αντι-οθωνικά αισθήματα. Ακολουθεί ο Θέμος Άννινος, με συνεργάτες τον Εμμανουήλ Ροΐδη και τον Άγγελο Βλάχο, εισαγάγοντας την πολιτική γελοιγραφία στην αστική κοινωνία μέσα από τις εφημερίδες Ασμοδαίος και Το Άστυ, θεωρείται πήρξε ο «πρύτανις» των ελλήνων γελοιογράφων. Από το 1871 κυριαρχεί ο γελοιογραφικός Νέος Αριστοφάνης του εκδότη Παναγιώτη Πηγαδιώτη. Στις αρχές του αιώνα πρωταγωνιστεί ο Δημήτριος Γαλάνης, ο οποίος, με εικαστικά αξεπαίραστες γελοιογραφίες, χαρακτηρίζεται ως κορυφαίος των Ελλήνων γελοιογράφων. Ακολουθεί ο Φωκίων Δημητριάδης, με πλήθος δημοσιευμένων γελοιογραφιών και διακρίσεων. Οι σύγχρονοί του παραδέχονταν πως αρκούσε η πρωτοσέλιδη πολιτική του γελοιογραφία για να πιάσουν το νόημα και τον σφυγμό της τρέχουσας πολιτικής επικαιρότητας. Λίγο πριν από τον Α’ ΠΠ και κατά τη διάρκεια του Μεσοπολέμου θα μεσουράνησε  ο Ηλίας Κουμετάκης. Ο Ο Φρίξος Αριστεύς, ιδιόρρυθμη περίπτωση «καταραμένου καλλιτέχνη» της νεοελληνικής τέχνης, με γρμμή του καρικατουρίστικη, σαφώς επηρεασμένη από την Art Nouveau, θυμίζει έντονα τον Toulouse-Lautrec και δείχνει όρεξη και πάθος.

Το εσώφυλλο του Β’ τόμου της ΚΙΒΔΗΛΕΙΑΣ, Μια αληθής Ιστορία των Ημερών μας, 1860.

Εξώφυλλο της γαλλικής εφημερίδας Le Petit Journal, Κυριακή 9/5/1897, αρ. 338, όπου θεματολογικά απεικονίζει ένα πολιτικό γεγονός με άμεσες αναφορές στα τότε ελληνικά πολιτικά πράγματα. Σε πρώτο πλάνο ο απεικονίζεται η διαμάχη του βασιλιά Γεώργιου Α’ με τον σουλτάνο Αβδούλ Χαμίτ, στα πρόσωπα των οποίων παίρνει σάρκα και οστά ο ελληνοτουρκικός πόλεμος του 1897. Η γελοιογραφία καυτηριάζει την καταλυτική εμπλοκή των Μεγάλων Δυνάμεων, παρουσιάζοντας μια μπάντα με μέλη της έναν Αυστριακό, έναν Ιταλό, έναν Γάλλο, έναν Ρώσο, έναν Άγγλο και έναν Γερμανό, στους ρυθμούς της οποίας “χορεύουν” οι δύο αντίπαλοι. Τη εικόνα συνοδεύει δηκτικά η λεζαντα ΤΟ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΚΟΝΣΕΡΤΟ.

Παναγιώτης Πηγαδιώτης, ΝΕΟΣ ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ, 7/10/1889, Νο. 222.

Παναγιώτης Πηγαδιώτης, ΝΕΟΣ ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ, 15/12/1895, Νο. 441, Η ΧΡΕΟΚΟΠΙΑ

Παναγιώτης Πηγαδιώτης, ΝΕΟΣ ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ,19/12/1894, Νο 410, Η ΜΟΙΡΑΣΙΑ

Παναγιώτης Πηγαδιώτης, ΝΕΟΣ ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ, 1/1/1896, Νο 446, ΠΩΣ ΘΕΛΟΥΝ ΤΟΝ ΣΥΜΒΙΒΑΣΜΟ ΤΑ ΚΟΜΗΤΑΤΑ

Παναγιώτης Πηγαδιώτης, ΝΕΟΣ ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ, 5/12/1894, Νο 408, Ο ΔΑΝΕΙΟΧΑΥΤΗΣ

Παναγιώτης Πηγαδιώτης, ΝΕΟΣ ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ, 6/10/1895, Νο 433, ΑΛΜΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟΝ ΕΥΚΟΛΟΝ ΑΛΛΑ ΠΟΛΥ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΝ

Παναγιώτης Πηγαδιώτης, ΝΕΟΣ ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ,26/11/1894, Νο. 409, ΓΕΡΜΑΝΟΕΒΡΑΙΟΙ ΔΑΝΕΙΣΤΑΙ

Παναγιώτης Πηγαδιώτης, ΝΕΟΣ ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ,17/04/1896, Νο. 456, ΦΙΛΙΚΗ ΣΥΝΕΝΝΟΗΣΙΣ ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΙΒΑΣΜΟΥ

Παναγιώτης Πηγαδιώτης, ΝΕΟΣ ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ,1/1/1895, ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΣΥΜΒΙΒΑΣΜΟΝ

Παναγιώτης Πηγαδιώτης, ΝΕΟΣ ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ,19/8/1894, Ο ΕΛΕΓΧΟΣ

Παναγιώτης Πηγαδιώτης, ΝΕΟΣ ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ, 2/9/1894, Νο 402, ΕΠΙ ΤΗ ΥΠΟΔΟΧΗ ΖΗΤΕΙ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΔΑΝΕΙΑ – Ο ΣΥΜΒΙΒΑΣΜΟΣ

Παναγιώτης Πηγαδιώτης, ΝΕΟΣ ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ,1881-1893, Η ΕΛΛΑΣ ΕΝ ΤΗ ΑΚΜΗ ΤΗΣ ΠΡΟΟΔΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΙΟΝ ΤΗΣ

IL PAPAGALLO, Νο. 23, anno xxxvi

IL PAPAGALLO, Νο. 45, anno xxxv

Παναγιώτης Πηγαδιώτης, ΝΕΟΣ ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ,Νο. 150, 1/4/1889, Ο ΤΡΙΚΟΥΠΗΣ ΤΑ ΠΑΙΖΕΙ ΟΛΑ

Παναγιώτης Πηγαδιώτης, ΝΕΟΣ ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ, Νο. 237, 3/2/1891, ΤΟ ΦΑΣΜΑ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ

Παναγιώτης Πηγαδιώτης, ΝΕΟΣ ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ,Νο. 353, 21/7/1893, ΟΙ ΑΙΤΙΟΙ ΤΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΜΑΣ – ΟΙ ΑΓΩΝΙΖΟΜΕΝΟΙ ΠΡΟΣ ΣΩΤΗΡΙΑΝ ΜΑΣ

Παναγιώτης Πηγαδιώτης, ΝΕΟΣ ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ,Νο. 242, 10/3/1891, Ο ΕΡΓΑΤΗΣ ΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ

Παναγιώτης Πηγαδιώτης, ΝΕΟΣ ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ, Νο. 244, 24/3/1891, ΑΡΕΤΗ ΚΑΙ ΔΥΝΑΜΙΣ ΔΙ ΕΚΕΙΝΟΝ ΟΣΤΙΣ ΑΝΕΒΑΙΝΗ ΥΨΗΛΟΤΕΡΑ …ΣΙΔΗΡΑΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ

Παναγιώτης Πηγαδιώτης, ΝΕΟΣ ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ, Νο. 255, 23/6/1891, ΤΟΝ ΧΘΕΣ ΙΟΥΔΑ ΣΗΜΕΡΟΝ ΩΣ ΜΕΣΣΙΑΝ ΥΠΟΔΕΧΕΤΑΙ

Παναγιώτης Πηγαδιώτης, ΝΕΟΣ ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ, Νο. 269, 25/9/1891, Ο ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΟΥ ΔΕΛΗΓΙΑΝΝΗ-ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΙ

Παναγιώτης Πηγαδιώτης, ΝΕΟΣ ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ,Νο. 336, 3/4/1893, Η ΕΚ ΤΩΝ ΔΑΝΕΙΩΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΙΣ ΜΑΣ

Παναγιώτης Πηγαδιώτης, ΝΕΟΣ ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ, Από τους γάμους του διαδόχου Κωνσταντίνου και της Σοφίας. Η διάψευση των ελληνικών ελπίδων, 1888.

Παναγιώτης Πηγαδιώτης, ΝΕΟΣ ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ, Η Κρήτη σφαγιάζεται αλλά οι ηγεμόνες της Ευρώπης αδιαφορούν στις εκκλήσεις του Γεωργίου Α’.

Θέμος Άννινος, ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΜΑΣ, 1900, Σουρής, Ψυχάρης, Κουμπερτέν

Δημήτρης Γαλάνης, L’ASSIETTE AU BEURRE, n. 107, 18/4/1903

Φωκίων Δημητριάδης, 1941, Ο ΝΕΟΣ ΑΜΛΕΤΟΣ

Φωκίων Δημητριάδης, SHADOW OVER ATHENS, 1946.

Φωκίων Δημητριάδης, SHADOW OVER ATHENS, 1946.

Ηλίας Κουμετάκης, Η ΠΡΩΪΑ, 31/5/1928.

Ηλίας Κουμετάκης, Η ΠΡΩΪΑ, 13/5/1928.

Ηλίας Κουμετάκης, Η ΠΡΩΪΑ, 2/10/1929.

Ηλίας Κουμετάκης, Κάτου στο βάλτου τα χωριά, Υδατογραφία, 1940.

Ηλίας Κουμετάκης, Μ’απαρνήθης, σκληρά μ’απαρνήθης!, Υδρατογραφία, 1940.

Ηλίας Κουμετάκης, Η ΠΡΩΪΑ, 6/5/1928.

Φρίξος Αριστεύς, Επιθεώρησις του 1904.

Φρίξος Αριστεύς, Επιθεώρησις των λουτρών, Αθήναι, 1904.

Φρίξος Αριστεύς, Επιθεώρησις του 1904.

Στέφανος Ξένος, ΚΙΒΔΗΛEΙΑ, 1860, Τόμος Β

Στέφανος Ξένος, ΚΙΒΔΗΛEΙΑ,  1860, Τόμος Β

Thomas Onwyn, Κωμικός χάρτης του θεάτρου του Κριμαϊκού πολέμου, 1954.

Fred W. Rose, Matt Hewerdine, Ψάρεμα σε ταραγμένα νερά. Ο χάρτης αποτυπώνει τον αποικιακό ανταγωνισμό των Μεγάλων Δυνάμεων της Ευρώπης, στα τέλη του 19ου αιώνα, με καθεμιά από αυτές να κατευθύνει την πετονιά της προς τα εδάφη που την ενδιαφέρουν, 1899.

Heimatliche Kultur, Willy Holz, Η φιλονικία, 1914. Ένα σύμπλεγμα γυναικείων και ανδρικών μορφών σχηματίζει την ευρωπαϊκή ήπειρο και ένα μικρό μέρος της Μικράς Ασίας. Στο κέντρο κυριαρχεί ο Γερμανός στρατιώτης, που πολεμά γενναία σε δύο μέτωπα.

Emrik & Binger, Νέος χάρτης της Ευρώπης του 1870.

Κωμικοσοβαρός χάρτης του Χταποδιού της Ανατολής. Ισπανική έκδοση του Χάρτη του Πολέμου του 1877 του Fred Rose, σύγχρονη του πρωτότυπου. Πρόκειται για πιστή αντιγραφή με ελάχιστες νέες προσθήκες, όπως το καραβάκι στη Μαύρη Θάλασσα.

Ρωσοτουρκικός πόλεμος του 1877-1878 έγινε γνωστός στην Ευρώπη και ως Ανατολικός Πόλεμος ή Πόλεμος της Ανατολής. Συνδυασμός ανθρωπομορφικού και ζωομορφικού χάρτη, που απεικονίζει την Ευρώπη μετά το τέλος του Ρωσοτουρκικού πολέμου του 1877.

Παναγιώτης Πηγαδιώτης, ΝΕΟΣ ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ, 21/3/1887, Χάρτης κωμικής ευρωπαϊκής ευφυΐας
Ακούσατε, ακούσατε! Γαβγίζουν τα σκυλιά! Οι πολιτικές αντιδικίες της Ευρώπης του Α΄ Παγκοσμίου πολέμου μετατρέπονται σε σκυλομαχίες σε αυτόν το σατιρικό χάρτη που κυκλοφόρησε στην Αγγλία το Νοέμβριο του 1914, Emanuel Walter.
Επίκαιρο στιγμιότυπο της Ευρώπης και της Μικράς Ασίας. Καλοκαίρι του 1915. Wilhem Kaspar, Αμβούργο 1915.