Κινηματογράφος

και διδασκαλία της Ιστορίας

 

ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ ΚΑΙ ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ

Η ανάγνωση του παρελθόντος μπορεί να γίνεται και μέσω του κινηματογράφου, παρά τις όποιες ενστάσεις – πολλές από αυτές δικαιολογημένες . Σε κάθε περίπτωση, στρατευμένος ή όχι, ο κινηματογράφος αποτελεί ένα ντοκουμέντο και έναν μάρτυρα της ιστορίας, μια πηγή πληροφοριών για το παρελθόν και έναν σημαντικό παράγοντα σχετικά με το “βιωμένο γεγονός”.

Μπορούμε να “διαβάσουμε” κινηματογραφικά την Ιστορία. Ταινίες μυθοπλασίας ή ντοκιμαντέρ, υπό το ένδυμα της αναπαράστασης, προσφέρουν σημαντικές πληροφορίες για την εποχή δημιουργίας ή για την πρόσληψή της. Σε κάθε περίπτωση ο κινηματογράφος “περιέχει” την Ιστορία και, αν και δεν ταυτίζεται με το καθαυτό παρελθόν, παράγει και αναπαράγει εικονογραφικά το παρελθόν σύμφωνα με συγκεκριμένες αντιλήψεις και ιδεολογίες. Οι παραγωγοί ταινιών καθώς μπαίνουν στην υπηρεσία, συνειδητά ή όχι, μιας νόρμας ή ιδεολογίας συμμετέχουν στην αναπαράσταση της Ιστορίας, φτιάχνοντας “ιστορίες”…

Έτσι ο κινηματογράφος έχει μια διττή υπόσταση σε σχέση με την Ιστορία: αφενός είναι ένας ενεργός παράγοντας του ιστορικού γίγνεσθαι, και, αφετέρου, είναι μάρτυρας και καταγραφή ιστορικών γεγονότων και από αυτή τη δεύτερη έννοια είναι αντικείμενο της Ιστορίας. Αποτελεί λοιπόν ντοκουμέντο, το οποίο δυνητικά μπορεί αποκαλύψει σημαντικές πτυχές της ιστορικής πραγματικότητας μιας εποχής.

Αφίσα της ταινίας Χειροκροτήματα (1944)
του Γιώργου Τζαβέλλα.

Αφίσα της ταινίας Ο Δράκος (1956)
του Νίκου Κούνδουρου.

Η ηθοποιός Κατίνα Παξινού, στην ταινία Για ποιον χτυπά η καμπάνα (1943),
που της χάρισε και το Όσκαρ.

Παρουσιάζονται ιστορικές ταινίες ενδεικτικά και σύμφωνα με την ιστορική εποχή στην οποία αναφέρονται.

Παρουσιάζονται ενδεικτικά και με κριτήριο τη διαίρεση του ελληνικού κινηματογράφου σε: α) Παλιό, β) Νέο και γ) Σύγχρονο Ελληνικό Κινηματογράφο.

Παλιός κινηματογράφος (από την περίοδο του Μεσοπολέμου μέχρι τη δεκαετία του 1960):

Νέος ελληνικός κινηματογράφος (δεκαετίες του 1970 και 1980).

Σύγχρονος ελληνικός κινηματογράφος (1990 και μετά).

Αφίσα της ταινίας Υπάρχει και φιλότιμο (1965) του Αλέκου Σακελλάριου.

Μια αιωνιότητα και μια μέρα (1990) του Θόδωρου Αγγελόπουλου. Ο Μπρούνο Γκαντζ
(ως Αλέξανδρος) με τον Αχιλλέα Σκεύη, στον ρόλο του μικρού των φαναριών.